Sonda

Kryteria Ocen PG

 

Przedmiotowy system ocenia uczniów z wychowania fizycznego w Publicznym Gimnazjum w Jeżowie Sudeckim

Kryteria ocen z wychowania fizycznego dla gimnazjum .

 

Kryteria ocen mają charakter punktowy. Suma punktów przyznawanych w poszczególnych obszarach decyduje o końcowej ocenie semestralnej lub końcoworocznej.

Punktacja w poszczególnych obszarach.

  1. Przygotowanie do zajęć (posiadanie odpowiedniego stroju do ćwiczeń fizycznych ). Za każdy przypadek braku stroju uczeń otrzymuje jeden minus. Ilość minusów przelicza się na punkty w następujący sposób :

0 – 4 minusów – 2 pkt.

5 minusów – 1,5 pkt.

6 – 7 minusów – 1 pkt.

8– 9 minusów – 0,5 pkt.

powyżej 9 minusów – 0 pkt.

  1. Postawa ucznia , stosunek do wychowania fizycznego oraz zaangażowanie w krzewienie kultury fizycznej (aktywność na zajęciach w-f, systematyczne dążenie do poprawy swojej sprawności fizycznej, stosunek do zajęć sportowych, zaangażowanie ucznia na rzecz kultury fizycznej – np. naprawa i konserwacja sprzętu, obiektów i urządzeń sportowych, pomoc w organizacji imprez sportowych, wykonanie prostych przyborów itp.). Uczeń oceniany jest przez nauczyciela po zajęciach lub po wykonanej pracy poprzez stawianie plusów albo minusów. Stosunek plusów do minusów decyduje o przyznanych punktach :

12 i więcej plusów – 6 pkt.

8 – 11 plusów – 5 pkt.

6 – 7 plusów – 3 pkt.

1 – 5 plusów – 2 pkt.

równowaga (0) – 1 pkt.

1 – 2 minusów – 0,5 pkt.

powyżej 2 minusów – 0 pkt.

3. Motoryczność ( na podstawie testu sprawności), umiejętności ruchowe ( ocena umiejętności z poszczególnych działów nauczania zawartych w programie nauczania danej klasy) i wiadomości ( wiadomości z zakresu kultury fizycznej). Średnia ocen ze sprawności, umiejętności i wiadomości określa odpowiednią liczbę uzyskanych punktów ( np. średnia ocen 3, 5 daje 3,5 pkt.).

4. Udział w zajęciach nadobowiązkowych ( SKS) oraz w zawodach sportowych. Udział w zajęciach SKS, w zawodach sportowych (SIS) oraz zajęcie określonych miejsc na zawodach sportowych daje możliwość uzyskania punktów :

Miejsca I – III w zawodach wojewódzkich – 4 pkt.

Udział w zawodach wojewódzkich – 3,5 pkt.

Miejsca I – IV w zawodach strefowych – 3,0 pkt.

Udział w zawodach strefowych – 2,5 pkt.

Miejsca I – III w zawodach powiatowych – 2,5 pkt.

Systematyczny udział w zajęciach SKS – 2 pkt.

Udział w zawodach powiatowych – 1,5 pkt.

Udział w zawodach szkolnych ,gminnych – 1 pkt.

 

Ocena końcowa ( semestralna)

Suma punktów z czterech obszarów – ocena

15, 5 – 18 – celująca (6)

12 – 15 – bardzo dobra (5)

10 – 11,5 – dobra ( 4)

8 – 9,5 – dostateczna (3)

6 – 7,5 – dopuszczająca (2)

0 – 5,5 – niedostateczna (1)

W klasach pierwszych , drugich i trzecich gimnazjum z uwagi na nową podstawę programową oraz podział lekcji w – f na 2 godziny zajęć w systemie klasowo – lekcyjnym i 2 godziny zajęć do wyboru, ocena semestralna i końcoworoczna jest wypadkową powyższych kryteriów oraz systematyczności i aktywności ucznia na zajęciach do wyboru.

Taki sposób oceniania oznacza, że uczeń na zajęciach do wyboru nie otrzymuje żadnych ocen cząstkowych, ale jego zaangażowanie i postawa na tych zajęciach wpływają na podwyższenie lub obniżenie oceny uzyskanej w systemie klasowo – lekcyjnym (dotyczy to większej lub mniejszej liczby punktów uzyskanych w drugim punkcie kryteriów dotyczących aktywności ucznia na zajęciach wychowania fizycznego).

Elementy oceny umiejętności i motoryczności.

1. Lekka atletyka.

Klasa I

ocena

Bieg na 100 m (s)

Bieg na 300 m (min)

Bieg na 600/1000 m (min)

Skok w dal (m)

Skok wzwyż(m)

Kula 3,4 kg (m)

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

chł

6

15,6

14,8

0,55

0,51

2,00

3,43

4,00

4,40

1,20

1,30

7,50

8

5

16,6

15,8

1,01

0,54

2,11

3,51

3,75

4,20

1,15

1,25

7,00

7

4

17,6

16,8

1,11

0,58

2,30

4,03

3,25

3,70

1,05

1,10

5,75

6

3

18,7

17,0

1,20

1,02

2,50

4,15

2,75

3,15

0,95

1,00

4,50

5

2

19,6

18,0

1,26

1,11

3,00

4,30

2,50

2,80

0,85

0,90

4,00

4

 

Klasa II

ocena

Bieg na 100 m (s)

Bieg na 300 m (min)

Bieg na 600/1000 m (min)

Skok w dal (m)

Skok wzwyż (m)

Kula 3,4 kg (m)

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

chł

6

15,4

14,0

0,53

0,49

1,55

3,37

4,15

4,75

1,25

1,35

8,00

9

5

16,4

14,8

0,59

0,53

2,05

3,45

3,90

4,55

1,20

1,30

7,50

8

4

17,4

15,8

1,08

0,57

2,15

3,57

3,40

4,0

1,10

1,20

6,25

7

3

18,5

16,8

1,19

1,01

2,45

4,09

2,90

3,40

1,00

1,05

5,00

6

2

19,0

17,8

1,24

1,08

2,56

4,24

2,65

3,0

0,90

0,95

4,50

5

 

Klasa III

ocena

Bieg na 100 m (s)

Bieg na 300 m (min)

Bieg na 600/1000 m (min)

Skok w dal (m)

Skok wzwyż (m)

Kula 3,4 kg (m)

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

Dz

Chł

6

15,2

13,2

0,52

0,48

1,50

3,33

4,30

5,10

1,30

1,45

8,50

10

5

16,2

14,0

0,57

0,52

2,00

3,41

4,05

4,90

1,25

1,40

8,00

9

4

17,2

14,8

1,07

0,56

2,23

3,51

3,55

4,30

1,15

1,25

6,75

8

3

17,4

15,8

1,18

1,00

2,45

4,01

3,05

3,65

1,05

1,10

5,50

7

2

18,5

16,8

1,23

1,05

2,56

4,16

2,85

3,20

0,95

1,00

5,00

6



ocena

Test Coopera (w metrach)

Klasa I

Klasa II

Klasa III

Dziewczęta

Chłopcy

Dziewczęta

Chłopcy

Dziewczęta

Chłopcy

6

2700

2900

2750

2950

2800

3000

5

2500

2700

2550

2790

2600

2800

4

2100

2300

2150

2350

2200

2400

3

1700

1900

1750

1950

1800

2000

2

1100

1300

1150

1350

1200

1400

 

ocena

Test Chromińskiego – rzut piłką lekarską 3 kg (m)

Klasa I

Klasa II

Klasa III

Dziewczęta

Chłopcy

Dziewczęta

Chłopcy

Dziewczęta

Chłopcy

6

6,00

7,30

6,70

8,80

6,80

9,60

5

5,50

6,70

6,20

8,20

6,40

9,10

4

5,00

6,10

5,70

7,60

6,00

8,50

3

4,50

5,50

5,20

7,00

5,60

7,90

 

ocena

Test gibkości [próba wykonana w siadzie rozkrocznym (25 cm) – skłon w przód z dotknięciem palcami listwy z podziałką w centymetrach (listwa ułożona tak, aby 35 centymetr na skali pokrywał się z linią łączącą pięty].

Klasy I – III

Chłopcy (cm)

Dziewczęta (cm)

5

+55

+47,5

4

40 – 52,5

32,5 – 45

3

32,5 – 37,5

25 – 30

2

poniżej 32,5

poniżej 25

 

2. Koszykówka :

a) Sprawdzian z kozłowania piłki w slalomie lewą i prawą ręką na czas.

Próbę wykonujemy na linii prostej podzielonej na 3 odcinki. Pierwszy w odległości 3,60 m od linii startu, a następne 1,80 m od siebie. Na sygnał ćwiczący rozpoczyna kozłowanie po prostej do piłki lekarskiej pkt. B ręką dalszą. Punkt C i D mija slalomem. Po powrocie do pkt. B kozłuje w linii prostej do pkt. A. Po okrążeniu piłki leżącej w pkt. A powtarza opisany manewr jeszcze 2 razy. W przypadku zgubienia piłki próbę należy powtórzyć.
Ocena: Wynik stanowi czas przebycia 3 odcinków.

 

 

ocena

Slalom z kozłowaniem piłki – czas próby (s)

Klasa I

Klasa II

Klasa III

Dziewczęta

Chłopcy

Dziewczęta

Chłopcy

Dziewczęta

Chłopcy

6

20,5

19,5

20,0

19,0

19,5

18,5

5

22,0

20,5

21,0

20,0

20,5

19,5

4

23,0

21,5

22,0

21,0

21,5

21,5

3

24,0

23,5

23,0

22,0

22,5

22,5

2

25,0

25,5

24,0

23,0

23,0

24,5

 

b) Sprawdzian z rzutów do kosza :

· W klasie pierwszej ocena rzutu do kosza (oburącz lub jednorącz) po naskoku, zwód pojedynczy

· W klasie drugiej ocena rzutu do kosza z biegu po kozłowaniu

· W klasie trzeciej ocena celności rzutów osobistych (10-8 trafień na ocenę celującą, 6-8 na ocenę bardzo dobrą, 4-5 na dobrą, 2-3 na dostateczną, 1 rzut trafiony na ocenę dopuszczającą)

 

3. Siatkówka :

a) Sprawdzian z odbić piłki : w klasie I odbicia sposobem górnym, w klasie II odbicia sposobem dolnym – przeplatane odbiciami sposobem górnym (liczy się ilość odbić sposobem dolnym), a w klasie III odbicia na przemian sposobem górnym i dolnym (jeden cykl to odbicie sposobem górnym i dolnym). Ocena dotyczy ilości i techniki odbić.

 

Klasa

 

Ocena (liczba odbić)

6

5

4

3

2

1

I

15

12

8

6

3

2

II

12

10

6

4

2

1

III

12

10

6

4

2

1

 

b) Sprawdzian z zagrywki ( ocena ilości i techniki wykonania)

 

Klasa

 

Ocena

6

5

4

3

2

1

I (liczba zagrywek wykonanych sposobem dolnym)

6

5

4

3

2

1

II (liczba zagrywek sposobem górnym)

6

5

4

3

 

2

1

 

4. Piłka ręczna.

Ocenie podlega(ćwiczenia podkreślone obejmują wymagania podstawowe) :

klasa pierwsza :rzut na bramkę z biegu po kozłowaniu i z wyskoku, zwód pojedynczy.

klasa druga :rzut na bramkę z miejsca , po rozegraniu.

Klasa trzecia: szybki atak , obrona ,,każdy swego”, obrona strefowa

5. Gimnastyka .

Ocenie podlega prawidłowość wykonania ćwiczeń (ćwiczenia podkreślone obejmują wymagania podstawowe).

KLASA I

1.Przewroty w tył i w przód i z miejsca i z marszu z odbicia obunóż do przysiadu.
2.Stanie na głowie z klęku podpartego.
3.Skok rozkroczny przez kozła wzdłuż.
4.Wyskok kuczny na skrzynię.
5.Przejścia równoważne z utrudnieniem.

6. Zwis przewrotny na drabince.
7. Waga przodem.


KLASA II

1.Przewrót w przód z naskoku przez piłkę lekarską i w tył do rozkroku.
2.Stanie na rękach przy drabinkach zamachem jednonóż z asekuracją współćwiczącego.
3.Przeskok zawrotny przez cztery części skrzyni o nogach skurczonych.

4.Przeskok kuczny przez pięć części skrzyni.
5.Wymyk i odmyk na drążku do wysokości klatki piersiowej.
6.Piramida dwójkowa.

KLASA III

1.Łączenie przewrotów w przód, w tył, do rozkroku (proste układy).
2.Stanie na rękach z uniku
z pomocą i przewrót w przód z pomocą.
3.Prosty układ gimnastyczny.
4.Proste piramidy wieloosobowe.

5.Mostek ze stania z pomocą..

6.Skok zawrotny przez pięć części skrzyni o nogach skurczonych.